Željeznički prijevoz: Povijesnim sporazumom do boljih željezničkih usluga za putnike

Europska komisija pozdravlja dogovor koji su jučer navečer postigli Europski parlament i Vijeće ministara EU-a o četvrtom željezničkom paketu. Riječ je o nizu mjera kojima će se poboljšati inovativnost i konkurentnost europskih željeznica. Sporazumom će se posebno poboljšati kvaliteta željezničkih usluga u EU-u putem postupnog otvaranja nacionalnih željezničkih tržišta u korist putnika. Sporazum trebaju potvrditi države članice i Europski parlament u predstojećim danima. Paketom će se, kad bude donesen, dovršiti uspostava jedinstvenog europskog željezničkog prostora i tako ostvariti program Komisije za pravednije i bolje povezano unutarnje tržište.

Povjerenica EU-a za promet Violeta Bulc izjavila je: „Ovim se sporazumom otvara novo poglavlje za europske željeznice. U željezničkom sektoru predugo nije bilo poticaja za prilagodbu zahtjevima potrošača i stoga je tržišni udio željezničkog prometa bio u stalnom opadanju. Postupnim otvaranjem tržišta poboljšat će se kvaliteta željezničkih usluga. Ovim će se sporazumom stvoriti i nove mogućnosti ulaganja te potaknuti otvaranje radnih mjesta u sektoru. Konačno, njime bi se trebalo potaknuti građane Europe da se više koriste željezničkim prijevozom, pridonoseći tako i našim ciljevima dekarbonizacije. Kad željeznički promet postane privlačniji putnicima, svi ćemo biti na dobitku.

Nakon današnjeg sporazuma četvrtim željezničkim paketom postupno će se nacionalna tržišta željezničkog prijevoza putnika otvoriti tržišnom natjecanju. Postupno otvaranje tržišta donijet će brojne koristi putnicima, tijelima javne vlasti i europskom gospodarstvu u cjelini. Njime će se posebno:

  • revitalizirati nacionalna željeznička tržišta. Tijekom proteklih desetljeća željeznički prijevoz u stalnom je opadanju, a nacionalni monopoli i dalje se održavaju. Zahvaljujući četvrtom željezničkom paketu svi željeznički prijevoznici u EU-u moći će nuditi svoje usluge diljem EU-a. U području „komercijalnih” usluga novi će prijevoznici moći poslovati od 2020. A od 2023. nadležna tijela trebaju dodjeljivati ugovore za pružanje javnih usluga željezničkog prijevoza putem konkurentnih javnih natječaja koji će biti otvoreni svim željezničkim prijevoznicima, osim u posebnim slučajevima.
  • tržište željezničkih usluga bolje prilagoditi zahtjevima potrošača. Otvaranje tržišta pogodovat će stvaranju novih poslovnih modela,a potrošačima će se nuditi veći izbor. Konkurentski pritisak koji stvaraju nova poduzeća nagnat će postojeće pružatelje usluga na prilagodbu te će se više usmjeriti prema potrebama potrošača. Međutim, konkurentnost nije cilj sama po sebi, a države članice će i dalje moći izravno dodjeljivati ugovore za pružanje javnih usluga željezničkog prijevoza, pod uvjetom da se ispune ciljevi performansi (kvaliteta, točnost, itd.). Takav će razvoj biti na korist putnicima. Iskustva u državama članicama koje su već otvorila svoja nacionalna tržišta upućuju na to da će se povećati učestalost u prometu, poboljšati usluge i sniziti cijena karata.
  • ostvariti politički prioriteti predsjednika Jean-Claudea Junckera. Predsjednik Komisije Jean-Claude Juncker i prvi potpredsjednik Frans Timmermans u pismu namjeru predsjedniku Europskog parlamenta i predsjedniku Vijeća EU-a naglasili su važnost četvrtog željezničkog paketa u ostvarenju prioriteta Komisije. Postupnim otvaranjem nacionalnih željezničkih tržišta paketom će se dovršiti uspostava unutarnjeg tržišta željezničkih usluga i tako će se ostvariti prioritet Komisije za pravednije i bolje povezano unutarnje tržište. Potaknut će se i ulaganja u željeznički sektor, a podaci iz država članica koje su liberalizirale svoje tržište ukazuju da je otvaranje tržišta imalo pozitivan učinak na stvaranje radnih mjesta. Konačno, željeznica je daleko najodrživiji oblik prijevoza, a poboljšanjem njezine privlačnosti četvrti željeznički paket trebao bi omogućiti prijelaz s drugih onečišćujućih vrsta prijevoza na željeznički prijevoz. Time bi se doprinijelo ciljevima dekarbonizacije EU-a.

Sporazum sada moraju potvrditi države članice i Europski parlament u predstojećim danima. Europski parlament i Vijeće EU-a morat će tad službeno donijeti sporazum. To se očekuje do jeseni 2016.

Kontekst

Četvrti željeznički paket niz je od šest zakonodavnih prijedloga koje je Europska komisija iznijela u siječnju 2013. Europski parlament donio je svoje stajalište u prvom čitanju o čitavom paketu u veljači 2014., a Vijeće je usuglasilo stajališta („opći pristup”) o različitim prijedlozima u razdoblju između lipnja 2013. i listopada 2015. Međuinstitucionalnim sporazumom, koji je postignut 19. travnja 2016., sada se zaključuju pregovori između Parlamenta i Vijeća te otvara put za brzo donošenje paketa.

Dodatne informacije

MEMO/16/1383

http://ec.europa.eu/transport/modes/rail/packages/2013_en.htm

Pratite nas na Twitteru:

@Bulc_EU

@Transport_EU

 

Europa.ba