Europa u pokretu: Komisija poduzima mjere za čistu, konkurentnu i povezanu mobilnost

Bruxelles, 31. svibnja 2017.

Europska komisija danas poduzima mjere za modernizaciju europske mobilnosti i europskog prometa. Cilj joj je pomoći tom sektoru da ostane konkurentan u razdoblju društveno pravednog prijelaza na čistu energiju i digitalizaciju.

„Europa u pokretu” sveobuhvatan je skup inicijativa kojima će se povećati sigurnost u prometu, potaknuti pametna naplata cestarina, smanjiti emisije CO2, onečišćenje zraka i zagušenje, smanjiti birokracijsko opterećenje za poduzeća, suzbiti nezakonito zapošljavanje te osigurati primjereni uvjeti i razdoblja odmora za radnike. Dugoročne koristi od tih mjera prijeći će granice prometnog sektora zahvaljujući promicanju zapošljavanja, rasta i ulaganja, jačanju socijalne pravednosti, povećavanju mogućnosti izbora za potrošače te usmjeravanju Europe na put prema niskoj stopi emisija.

Potpredsjednik nadležan za energetsku uniju Maroš Šefčovič izjavio je: “Svjedočimo temeljnim promjenama u prometnom sektoru. Europa mora iskoristiti tu priliku i oblikovati budućnost mobilnosti. To je naša jedinstvena prilika da „ponovno otkrijemo toplu vodu”. Htio bih da naša industrija ne samo sudjeluje u globalnoj promjeni, nego i služi kao primjer drugima.”

Potpredsjednik Komisije nadležan za radna mjesta, rast, ulaganja i konkurentnost Jyrki Katainen izjavio je: “Naš pristup mobilnosti ne odnosi se samo na prometni sektor. Novi razvoj događaja u prometu razmatramo i u kontekstu novih gospodarskih trendova kao što su kružno gospodarstvo ili ekonomija suradnje. Stoga je ovo naša prilika da moderniziramo cijelo europsko gospodarstvo i usmjerimo ga prema većoj održivosti.”

Povjerenica za promet Violeta Bulc izjavila je: “EU ima jedinstvenu priliku predvoditi modernizaciju prometnog sektora, ne samo na svojem području, već i na globalnoj razini. Naše će reforme postaviti temelj za standardizirana digitalna rješenja za promet, pravednije socijalne uvjete i lakše provediva tržišna pravila. Njima će se doprinijeti smanjenju socioekonomskih troškova prometa, kao što su vrijeme izgubljeno u prometu, prometne nesreće i teške ozljede, rizici za zdravlje zbog onečišćenja i buke, a istodobno će se ispunjavati potrebe građana i poduzeća te će se voditi računa o očuvanju prirode. Zajedničke norme i prekogranične usluge pomoći će u omogućavanju multimodalnog putovanja diljem Europe.”

Mobilnost ima velik utjecaj na svakodnevni život europskih građana, a u tom je sektoru izravno zaposleno više od 11 milijuna ljudi. Međutim, taj se sektor suočava s nizom sve učestalijih tehnoloških, gospodarskih i društvenih promjena. Nužno je iskoristiti te promjene kako bi se ostvarila Europa koja štiti, osnažuje i brani, što je politički prioritet Junckerove Komisije. Komisija je zato danas donijela dugoročnu strategiju kako bi se te poteškoće pretvorile u potencijal te kako bi se do 2025. ostvarila pametna, društveno pravedna i konkurentna mobilnost. EU će taj prijelaz voditi ciljanim zakonodavstvom i mjerama potpore, uključujući ulaganja u infrastrukturu, istraživanje i inovacije. Tako ćemo osigurati da se najbolja rješenja za čistu, povezanu i automatiziranu mobilnost, prijevozna oprema i vozila razvijaju, nude i proizvode u Europi.

Strategiju prati prvi niz od osam zakonodavnih inicijativa usmjerenih na cestovni prijevoz. Taj je sektor posebno važan jer je u njemu izravno zaposleno pet milijuna Europljana, a istodobno je izvor gotovo petine emisija stakleničkih plinova u EU-u. Spomenutim će se prijedlozima poboljšati funkcioniranje tržišta cestovnog prijevoza te socijalni uvjeti radnika i njihovi uvjeti rada. To će se postići poboljšanom provedbom, suzbijanjem praksi nezakonitog zapošljavanja, smanjenjem administrativnog opterećenja za poduzeća te pojašnjavanjem postojećih pravila, npr. onih o primjeni nacionalnih zakona o minimalnoj plaći.

Komisija promiče i rješenja za neometanu mobilnost kako bi se građani i poduzeća mogli jednostavno kretati Europom. To, naprimjer, čini prijedlogom za povećanje interoperabilnosti sustava naplate cestarina kako bi se sudionicima u prometu omogućilo da u EU-u voze bez brige o različitim administrativnim formalnostima. Zajedničke specifikacije za podatke o javnom prijevozu omogućit će putnicima da uspješnije planiraju svoja putovanja i odaberu najbolju rutu, čak i ako ona prolazi kroz više zemalja.

Prvi skup od osam prijedloga dopunit će se u sljedećih 12 mjeseci drugim prijedlozima, uključujući prijedloge o emisijskim normama za automobile i kombije nakon 2020. te prve emisijske standarde za teška vozila u skladu s današnjim prijedlogom za praćenje podataka o potrošnji goriva i emisija CO2 iz teških teretnih vozila te izvješćivanje o njima. Tim će se prijedlozima dodatno poticati inovacije, povećati konkurentnost, smanjiti emisije CO2, poboljšati kvaliteta zraka i javno zdravlje te povećati sigurnost u prometu.

Kontekst

Promet i mobilnost od presudne su važnosti za europsko gospodarstvo i konkurentnost. Ta je važnost vidljiva iz širokog raspona drugih okvira politika EU-a koji imaju odlučujući utjecaj na prometni sektor. Uspješnost prioriteta Junckerove Komisije kao što su energetska unija, jedinstveno digitalno tržište i program za zapošljavanje, rast i ulaganja pridonosi uspješnosti prometa i mobilnosti. U Strategiji energetske unije iz veljače 2015. kao jedno od glavnih područja djelovanja utvrđen je prijelaz na energetski učinkovit prometni sektor s niskom razinom emisija ugljika. Mjere koje su već navedene u Strategiji za mobilnost s niskom razinom emisije, koja je donesena u srpnju 2016., sada će se provesti. Ulaganja u infrastrukturu u okviru Plana ulaganja za Europu snažan su poticaj za uspostavu europske čiste, konkurentne i povezane mobilnosti za budućnost.

Više informacija

Informativni članak: Europa u pokretu – pregled

Informativni članak: Čista mobilnost

Informativni članak: Konkurentna i društveno pravedna mobilnost

Informativni članak: Povezana mobilnost

Europa u pokretu: pitanja i odgovori

Komisijine inicijative

 

Europa.ba