Ispitivanje javnog mnjenja: “Opći je utisak da izbori u BiH nisu pošteni”

Rezultati ispitivanja javnog mnjenja „Mediji i gradjani na izborima“, prezentirani na press konferenciji u Sarajevu pod nazivom „Mediji i građani na izborima” pokazali su da dvije trećine ispitanika ne vjeruje da su izbori u BiH zemlji slobodni i pošteni iako njih 86 posto nikada nije učestvovalo niti bilo svjedokom izborne nepravilnosti.

Istraživanje je dio projekta koji podržava Evropska unija koje je za Koaliciju ,,Pod lupom“ uradio BORAM i Udruženje BH novinari u saradnji sa agencijom Ipsos.

„Veliki procenat ispitanih vjeruje da izbori nisu slobodni i pošteni. Isto tako, vrlo visok procenat ispitanika (oko 53 posto) je odgovorio kako su „apsolutno nezainteresirani“ za politiku. Odgovornim ponašanjem donosioca odluka, profesionalnošću i nezavisnošću institucija te našim kontinuiranim naporima na otkrivanju nepravilnosti i zagovaranju unapređenja možemo to promijeniti u budućnosti i vratiti povjerenje građana u izbore” rekao je Dario Jovanović, Koalicija pod lupom.

Selma Kapo-Mulaomerović, istraživačica agencije Ipsos, navela je da je istraživanje provedeno na uzorku od od 1.006 ispitanika starosti 18 i više godina u cijeloj Bosni i Hercegovini CATI metodom prikupljanja podataka, uz učešće 52 procenta žena i 48 posto muškaraca različitih nivoa obrazovanja.

Prezentirala je i ključne nalaze istraživanja: jedno od anketnih pitanja odnosilo se na izbor političkih opcija za koje gradjani glasaju. Čak 17 procenata anketiranih uvijek glasa za istu političku partiju ili kandidata, a ovakva glasačka motivacija najprisutnija je kod ljudi sa najnižim primanjima i obrazovnim nivoom. Samo jedna petina ispitanika odluku o tome za koga će glasati donosi na, uvjetno rečeno, ličnom poznanstvu, odnosno na osnovu rezultata koje je određeni kandidat ostvario na prethodnim izborima.

Šta su određeni kandidati radili u prethodnim mandatima, vrlo je važno pripadnicima mlađe populacije, a nije zanemariva ni biografija kandidata. Određeni broj ispitanika vodi se programima političkih partija, odnosno manje im je bitan sam kandidat. Protiv prodaje glasova za novac ili neku drugu vrstu nagrade/usluge je 90 procenata ispitanih građana Bosne i Hercegovine.

Anketa je pokazala i koji su najvažniji izvori informacija za građane tokom izbora. Na televiziju, kao izvor informacija na osnovu kojeg donose odluku o (ne)povjerenju određenoj političkoj partiji, najviše se oslanjaju osobe starosne skupine od 50 godina na više. Mlađa populacija, sa većim primanjima i višim stepenom obrazovanjem, pored televizije, u predizbornom periodu se oslanja i na internet kao izvor informacija.

Sučeljavanja/ dijaloške emisije ono su što plijeni pažnju visoko obrazovanih ispitanika srednje životne dobi, dok mladi ljudi preferiraju i vode se stavovima političkih analitičara i informacijama koje se plasiraju kao rezultat saopćenja ili press konferencija.

Koalicija Pod lupom i Centralna izborna komisija su institucije kojima građani najviše vjeruju kada je u pitanju regularnost izbora. Zabrinjava činjenica da petina građana ne vjeruje nikome.

Mlađi muškarci srednjeg obrazovanja smatraju kako bi se veća transparentnost izbornog procesa i smanjenje eventualnih manipiulacija glasovima mogli osigurati skeniranjem glasačkih listića ili providnim glasačkim kutijama. Žene, pak, smatraju da je najsvrsishodniji potez koji će osigurati veću transparentnost na izborima pojačana finansijska kontrola političkih partija.


Ovo saopćenje je izdato u okviru projekta koji se implementira uz pomoć Evropske unije. Sadržaj saopćenja je isključiva odgovornost Koalicije „Pod lupom“ i ni u kom slučaju ne predstavlja stanovišta Evropske unije.

Europa.ba