Zajednička izjava Evropske unije i Bosne i Hercegovine nakon 7. sastanka Pododbora za transport, energiju, okoliš i regionalni razvoj

 
Predstavnici Evropske komisije i institucija Bosne i Hercegovine (BiH) sastali su se 12. maja u Sarajevu na 7. sastanku Pododboraa za transport, energiju, okoliš i regionalni razvoj kako bi razmotrili napredak BiH u procesu usklađivanja s pravilima i standardima EU u oblastima transporta, energetike, okoliša, regionalnog razvoja i klimatskih promjena. Delegaciju BiH predvodio je Zoran Andrić, pomoćnik ministra iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH, a delegaciju Evropske komisije je predvodila Michela Matuella, šefica Odjeljenja za BiH pri Generalnoj direkciji Evropske komisije za evropsku politiku susjedstva i pregovore o proširenju.
 
Evropska komisija je naglasila značaj donošenja strategija za cijelu zemlju u relevantnim oblastima, ne samo u kontekstu daljnjeg usklađivanja s pravilima i standardima EU, već i u kontekstu deblokiranja pristupa fondovima iz instrumenta za pretpristupnu pomoć (IPA) za investiranje u spomenute sektore. Evropska komisija je pozdravila nedavnu odluku o osnivanju Državnog odbora za investicije. Poseban fokus je stavljen na potrebu donošenja transportne politike za cijelu zemlju i jedinstvenog fonda projektnih ideja, u svjetlu Inicijative „Zapadni Balkan 6“ za podršku razvoju infrastrukture na regionalnoj razini (IPA program višestrukih korisnika), kao i na potrebu donošenja strategije za cijelu zemlju za transport kako bi se omogućio pristup dostupnoj finansijskoj pomoći iz IPA II fondova (državni program). U tom smislu, Evropska komisija je pozdravila konstruktivni angažman Bosne i Hercegovine u pogledu definiranja osnovne mreže koja je dogovorena u Briselu krajem aprila, na sastanku premijera regiona.
 
Evropska komisija je ukazala na odsustvo napretka u pogledu donošenja zakona na državnoj razini ili usklađivanja pravnih okvira između entiteta u pogledu transporta opasnih roba. Evropska komisija je izrazila zabrinutost zbog još uvijek veoma visoke stope smrtnosti na cestama u zemlji, te je potakla BiH da poduzme mjere u cilju unapređenja izvršenja pravila cestovnog prometa i sigurnosti na cestama. Kad je riječ o željeznicama, Evropska komisija je naglasila da BiH treba uskladiti svoje ugovore o željezničkim graničnim prelazima sa zakonima EU. Pozdravila je namjeru BiH da nastavi postupak usklađivanja domaćeg zakonodavstva sa propisima EU. U segmentu avijacije, Evropska komisija trenutno ocjenjuje stepen usklađenosti BiH sa zahtjevima Faze 1 Sporazuma o evropskom zajedničkom zračnom prostoru (ECAA) do kraja 2015. godine. Evropska komisija je, u kontekstu zahtjeva vezanih za sigurnost avijacije, podsjetila BiH na njenu obavezu vršenja sigurnosnog nadzora.
 
Što se tiče energetike, Evropska komisija je ponovila svoju zabrinutost u vezi s nepostojanjem koherentnih strategija i regulatornih sistema u oblasti električne energije, plina i nafte. Pozvala je BiH da unaprijedi svoj rad na izradi zakonodavstva o električnoj energiji u skladu s Ugovorom o energetskoj zajednici. Evropska komisija je posebno istakla da zakonodavstvo BiH koje uređuje električnu energiju i plin nije usklađeno sa Trećim energetskim paketom. Potrebno je poduzeti hitne radnje kako bi se izbjegle mjere koje bi Ministarsko vijeće moglo poduzeti u jesen 2015. u svjetlu ozbiljnih i stalnih kršenja obaveza koje je BiH preuzela potpisivanjem Ugovora o energetskoj zajednici.
 
Kada je riječ o okolišu, Evropska komisija je izrazila svoju zabrinutost zbog ograničenog napretka koji je BiH postigla u pogledu usklađivanja s pravnom stečevinom EU u oblasti zaštite okoliša i naglasila potrebu za koordiniranim pristupom između različitih institucija koje su odgovorne za zaštitu okoliša u entitetima i na državnoj razini. Nedavno okončani projekt koji je finansirala EU „EnvIS“ (Jačanje institucija za zaštitu okoliša Bosne i Hercegovine i priprema za pretpristupanje) nudi koordinirani i harmonizirani okvir sa svim elementima neophodnim za izradu strategije za cijelu zemlju u ovom sektoru. Evropska komisija je naglasila da je, između ostalog, potrebno uložiti više napora u transponiranje i provedbu Okvirne direktive o otpadu, Direktive o deponijama i Direktive o opasnom otpadu. Ističući brojne pritužbe zaprimljene od nevladinih organizacija u vezi sa kvalitetom izvještaja o procjeni uticaja na okoliš za različite projekte, Evropska komisija je podsjetila na značaj zakonodavstva o procjeni uticaja na okoliš (EIA) i strateške procjene uticaja na okoliš (SEA). Evropska komisija je pohvalila aktivnosti koje su urađene u pogledu ratifikacije ili pripreme za ratifikaciju više međunarodnih konvencija i protokola. Pozdravila je imenovanje kontaktnih tačaka i nacionalnih koordinatora za radne grupe pri Okolišno klimatskoj regionalnoj mreži za pridruživanje (ECRAN) te potakla BiH da se pridruži svim aktivnostima ECRAN-a i da u tom smislu iskoristi dostupnu tehničku pomoć.
 
Evropska komisija je istakla da Strategija za razvoj niskih emisija i adaptaciju mora biti u skladu s Okvirom politike za klimu i energiju EU 2030. Ponovila je da BiH treba ubrzati svoje napore i definirati svoju namjeravanu državnu potporu (INDC) za novi okolišni sporazum, koji će se potpisati u decembru 2015. u Parizu. Evropska komisija je pozdravila redovno učešće BiH u ECRAN programu o pitanjima klimatskih promjena.
 
Što se tiče regionalnog razvoja, Evropska komisija je naglasila potrebu za donošenjem Državne strategije regionalnog razvoja kako bi bila u prilici koristiti pomoć EU. Evropska komisija je podsjetila i na obavezu utvrđivanja regiona na osnovu evropske klasifikacije, što je obaveza koja proizilazi iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.

Europa.ba