Pregled stanja u području pravosuđa u EU za 2016.: učenje od drugih radi poboljšanja učinkovitosti nacionalnih pravosudnih sustava

Pregled stanja u području pravosuđa u EU za 2016.: učenje od drugih radi poboljšanja učinkovitosti nacionalnih pravosudnih sustava

Europska komisija danas je objavila Pregled stanja u području pravosuđa u EU za 2016. kojim se daje usporedni uvid u učinkovitost, kvalitetu i neovisnost pravosudnih sustava država članica EU. Cilj je tog pregleda pomoći nacionalnim tijelima u njihovim naporima za poboljšanje pravosudnih sustava osiguravanjem tih usporednih podataka.

Pregled stanja u području pravosuđa prvi put obuhvaća rezultate anketa Eurobarometra provedenih radi detaljnijeg ispitivanja percepcije neovisnosti pravosuđa u EU među građanima i poduzećima. U ovom se izdanju primjenjuju i novi pokazatelji, posebno za pravosudnu izobrazbu, ankete korisnika u državama članicama, dostupnost pravne pomoći i postojanje standarda kvalitete.

„Iz četvrtog Pregleda stanja u području pravosuđa u EU vidljivo je da napori država članica za poboljšanje pravosudnih sustava i dalje polučuju rezultate. Ti su napori opravdani ključnom ulogom nacionalnih pravosudnih sustava u održavanju vladavine prava, provedbi zakonodavstva EU i stvaranju okruženja koje pogoduje ulaganjima”, izjavila je Věra Jourová, povjerenica EU za pravosuđe, potrošače i jednakost spolova. „Pregled služi kao alat za učenje od drugih u svrhu povećanja učinkovitosti europskih pravosudnih sustava.”

Glavni rezultati Pregleda stanja u području pravosuđa u EU za 2016.

  • Kraće trajanje postupaka u građanskim i trgovačkim predmetima: iako je broj predmeta u postupku općenito stabilan, u nekoliko država članica koje su se suočavale s posebnim izazovima zbog visokog broja predmeta u postupku može se uočiti i poboljšanje.
  • Veća pristupačnost pravosudnih sustava, posebno u pogledu, primjerice, elektroničkog podnošenja sporova male vrijednosti ili promicanja alternativnih načina rješavanja sporova (ADR). Međutim, još ima prostora za poboljšanje dostupnosti presuda putem interneta ili elektroničkih komunikacija među sudovima i strankama.
  • Potrebno je uložiti dodatne napore kako bi se poboljšali osposobljavanje u pravosudnim vještinama i primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija za sustave upravljanja predmetima.
  • Većina država članica ima standarde koji obuhvaćaju slične aspekte njihovih pravosudnih sustava, ali postoje i znatne razlike u pogledu njihova sadržaja. Na primjer, manje od polovine država članica ima standarde za mjere kojima se smanjuje broj zaostalih predmeta, a još ih manje određuje maksimalno razdoblje tijekom kojeg bi predmeti trebali biti u postupku.
  • U Pregled su uvršteni rezultati različitih ispitivanja percepcije neovisnosti pravosuđa. U državama članicama u kojima je razina percipirane neovisnosti vrlo niska, najučestaliji navedeni razlozi uključivali su uplitanje ili pritisak vlade i političara te iz gospodarskih ili drugih posebnih interesa.

Sljedeći koraci

Rezultati Pregleda za 2016. uzimaju se u obzir pri ocjenjivanju po zemljama koje se provodi u okviru procesa europskog semestra 2016. Izvješća po zemljama objavljena su 26. veljače 2016. za 26 država članica i uključuju rezultate o pravosudnim sustavima nekih država članica (BE, BG, HR, ES, HU, IE, IT, LV, MT, PL, PT, RO, SI i SK) (vidjeti posljednja izvješća o Europskom semestru 2016., IP/16/332 i MEMO/16/334).

Komisija će nastaviti poticati pravosudne mreže da prodube svoju procjenu učinkovitosti pravnih zaštitnih mjera čiji je cilj zaštititi neovisnost pravosuđa.

Kontekst

Ovo je četvrto izdanje Pregleda stanja u području pravosuđa. Pregledom stanja u području pravosuđa u EU za 2016. objedinjuju se podaci iz različitih izvora, osobito podaci koje je dostavila Komisija Vijeća Europe za ocjenu učinkovitosti pravosuđa (CEPEJ) koja prikuplja podatke od država članica. U Pregledu se upotrebljavaju i podaci dobiveni iz drugih izvora, primjerice Eurostata, skupine osoba za kontakt u pogledu nacionalnih pravnih sustava, europskih pravosudnih mreža poput Europske mreže sudbenih vijeća (ENCJ), Mreže predsjednika vrhovnih sudova EU ili Europske mreže za pravosudno osposobljavanje.

Pregled je usmjeren na tri glavna aspekta:

  • učinkovitost pravosudnih sustava: npr. pokazatelji učinkovitosti postupaka uključuju trajanje postupaka, stopu rješavanja predmeta i broj predmeta u postupku,
  • pokazatelji kvalitete: npr. osposobljavanje, praćenje i ocjenjivanje rada suda, uporaba anketa o zadovoljstvu, proračun i ljudski resursi,
  • neovisnost: npr. u Pregled su uvršteni podaci iz različitih anketa o percepciji neovisnosti pravosuđa među poduzećima i u javnosti.

Pregledom stanja u području pravosuđa u EU pridonosi se procesu europskog semestra jer se njime pomaže pri utvrđivanju pitanja iz područja pravosuđa kojima je potrebno posvetiti posebnu pozornost radi stvaranja okruženja koje pogoduje ulaganjima, poduzećima i građanima. Težište su Pregleda građanski, trgovački i upravni predmeti.

Osim konkretne procjene stanja u državama članicama Pregled stanja u području pravosuđa za 2015. pridonio je prijedlogu Komisije Vijeću da uputi preporuke po zemljama za četiri države članice (Hrvatsku, Italiju, Latviju i Sloveniju) kojima bi mogle povećati učinkovitost svojih pravosudnih sustava. Komisija je također pozorno pratila napore u drugim državama članicama poput Belgije, Bugarske, Cipra, Španjolske, Irske, Malte, Poljske, Portugala, Rumunjske i Slovačke (vidjeti informativni članak) u tom području.

Rezultati Pregleda stanja u području pravosuđa uzimaju se u obzir i pri odlučivanju o financijskim prioritetima u okviru europskih strukturnih i investicijskih fondova (ESIF) u pogledu pravosudnih reformi.

Pregled stanja nije opća i jedinstvena ljestvica uspjeha, ali se njime daje uvid u funkcioniranje svih pravosudnih sustava i to na temelju različitih pokazatelja koji su u zajedničkom interesu svih država članica. Pregledom stanja ne promiče se ni jedna posebna vrsta pravosudnog sustava te se prema svim državama članicama postupa jednako. Neovisno o modelu nacionalnog pravosudnog sustava ili pravne tradicije na kojoj se temelji, neki od ključnih parametara učinkovitog pravosudnog sustava jesu pravodobnost, neovisnost, cjenovna dostupnost i jednostavan pristup za korisnike.

Dodatne informacije

Pitanja i odgovori koji se odnose na Pregled stanja u području pravosuđa u EU za 2016.

Europski semestar: http://ec.europa.eu/europe2020/making-it-happen/index_hr.htm

Eurobarometer: Flash 435 and Flash 436

Europa.ba