Uvodno obraćanje Severina Strohala, šefa Sekcije I, za pravosuđe i unutarnje poslove i reforme javne uprave Delegacije EU u BiH


Vaša ekselencijo, dame i gospodo, predstavnici medija.


Zadovoljstvo mi je što sam danas ovdje povodom otvaranja projekta “Jačanje procesa planiranja u Bosni i Hercegovini”. Želio bih da kažem par riječi o tome zašto je odgovarajuća politika planiranja bitna za građane Bosne i Hercegovine i kako će ovaj projekat pomoći u tom pogledu.


Ankete svaki put pokazuju da se ekonomski rast i zaposlenje smatraju najvažnijim pitanjima za stanovništvo. Pravilno planiranje je ključni instrument u tom procesu. Veoma jednostavno rečeno, to je instrument uz pomoć koga se opšti ciljevi na koje se političari obavezuju pretvaraju u strategije i mjere koje zatim stvaraju okvir za privlačenje investicija i, samim tim, otvaranje novih radnih mjesta.


Uzmimo za primjer neke od ciljeva čije ispunjavanje je preuzeto kao obaveza Bosne i Hercegovine. Zemlje zapadnog Balkana su 2011. godine potpisale Viziju 2020 za jugoistočnu Evropu, koja poziva na dosljednu realizaciju privrednih reformi u cilju pospješivanja integrisanog, pametnog, održivog i inkluzivnog rasta pojačanog dobrim upravljanjem i vladavinom zakona.


Izdvojimo pojam inkluzivnog rasta. Kako da se prebacimo iz vizije u realnost? Uz pomoć razvoja vještina, generisanja zaposlenja i učestvovanja sviju u tržištu rada, uključujući ugrožene i manjinske grupe.


A kako znamo da li smo uspjeli da ostvarimo taj cilj? Cilj se označava kao ostvaren ako su postignuti mjerljivi rezultati. U ovom konkretnom slučaju, u novembru 2012. godine zemlje u regiji su se obavezale da će do 2020. godine povećati ukupnu stopu zaposlenosti za 12% i uključiti 300.000 visokoobrazovanih ljudi u radnu snagu regije.


U ovom trenutku, proces planiranja politike se u relevantnim zemljama kreće u pravcu traženja načina na koji one mogu doprinijeti ovom cilju na koordinisan način. I u svakoj zemlji, planiranje politike prelazi u detaljnije iznalaženje načina na koji se mogu unaprijediti vještine, otvoriti nova radna mjesta i promovisati veće učešće žena na tržištu rada.


To podrazumijeva: izradu strategija kojima se definišu opšti elementi koje je neophodno ostvariti, a zatim konkretnih planova akcije uz pomoć kojih se one prevode u rezultate putem, recimo, nove pravne regulative ili određenih infrastrukturnih projekata. To naravno zahtijeva prikupljanje pouzdanih statističkih podataka za donošenje valjanih odluka i relevantnih mjera, kao i povezivanje sa procesom planiranja budžeta kako bi se osiguralo njihovo finansiranje. Neophodna je dosljedna metodologija kako bi se osiguralo da je planiranje urađeno na efektivan način.


A u kontekstu složenog ustavnog uređenja u BiH, neophodno je da planiranje na cijeloj teritoriji BiH bude zasnovano na modularnom pristupu, koji se odvija u sklopu nekoliko procesa i institucija na nivou države, entiteta i Brčko Distrikta, te na nivou kantona u FBiH.


Ovaj projekat će se realizovati u saradnji sa glavnim akterima u procesu strateškog planiranja ekonomskog razvoja. To obuhvata Direkciju za ekonomsko planiranje (DEP), koja je nadležna za uspostavljanje mehanizma koordinacije na svim nivoima vlasti u BiH. Glavni partneri DEP-a u koordinaciji pripreme strateških dokumenata na entitetskom nivou su Federalni zavod za programiranje razvoja FBiH, Odjeljenje za koordinaciju kapitalnih ulaganja i razvojne projekte u Ministarstvu za ekonomske odnose i regionalnu saradnju RS, te Odsjek za evropske integracije i koordinaciju BD. Glavne institucije na državnom nivou su Direkcija za evropske integracije (DEI), Kancelarija koordinatora za reformu javne uprave (PARCO), Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa i Ministarstvo finansija i trezora BiH.


Ukratko, za projekat će uspostavljanje saradnje sa ovim organima i jačanje saradnje među njima biti od suštinske važnosti.  


Projekat zaista stavlja akcenat na razvoj integrisanog pristupa, koji će povezati realizaciju strategija sa procesima planiranja BiH u oblasti ključnih politika i finansija. Putem uspostavljanja ove veze, projekat će ujedno podržati izradu politika na svim nivoima vlasti, kao i reformu u sektoru javnih finansija.


Ovaj projekat dolazi u pravi momenat s obzirom da su već u toku pripreme za IPA II. Mi zaista želimo da vidimo kako se naša buduća pomoć uklapa u sektorske strategije u kojima su definisani dosljedni ciljevi i mjere u konkretnoj oblasti kao što je oblast transporta ili životne sredine. Iskustvo i znanje Vaših kolega iz Austrije i Slovenije Vam može biti od pomoći u pogledu dobijanja metodologija i alata za strateško planiranje. 


Planiranje politika nije tek nešto što se mora uraditi kako bi se otvorio put ka evropskim integracijama. Takav pristup bi bio zabluda. Kvalitetno planiranje politika samo po sebi ima potencijal za jačanje ekonomije u cilju ostvarivanja domaćinskog, održivog i inkluzivnog rasta. Ili drugačije rečeno, da odgovori na zabrinutost građana utiranjem puta za povećanje zaposlenosti, nivoa obrazovanja, pružanje kvalitetnijih zdravstvenih usluga, postizanje da Bosna i Hercegovina postane atraktivnije mjesto za ulaganja. 


Želio bih da Vam se zahvalim na pažnji i svima poželim uspješnu realizaciju projekta.

Europa.ba